Uvbergsvikens Naturstig

Här kommer ett bildcollage där du kan följa med på en promenad på den vackra naturstigen i Torsång!

Håll tillgodo och njut!

Vi startar på Parkeringsplatsen vid Uvbergsviken.

Här kan du ladda ner en specialkarta i Jpeg eller PDF

karta-torsangs-naturstig.pdf

Borlänge Kommuns naturkarta är nu uppsatt vid de båda startplatserna av mig.

OBS ! Om du vill starta från Torsångs IP gå till slutet av bildcollaget så ser du hur du kan ta dig vidare från idrottsplatsen.

Naturstigens början infart från parkeringsplatsen vid Uvbergsviken. Men det finns många flera möjligheter att komma ut på den vackra naturstigen.

Anslagstavlan med information.

Hundbad, bild på platsen frulla ner till Texten HUNDBAD kommer

Parkeringsplatsen sedd från naturstigens början.

Nu börjar promenaden!

Här kan man välja vänster eller höger, den högra leder mer direkt till Giraffberget.

Skogen till höger ut mot vägen till Ornäs.

Här kan du ta till vänster om du inte vill ta slingan över Giraffberget och om du vill direkt till HUNDBADET.

Stigen upp mot Giraffberget!

Fortsätter, kolla myrstacken på höger sida den ska vi studera närmare.

En rejäl myrstack. Något för barnen att kolla på också.

Uppe på platån på Giraffberget.

Här går det nedför berget nu. Tänk en gång i början när jag flyttat hit då sprang jag några varv här obehindrat.

Uppe på nästa backe!

Strax nere vid fyrvägskorset där kan du ta rakt fram som vi gör eller ta till höger, tar du vänster kommer du åter till Uvbergsviken.

Till höger innan fyrvägskorset, fin skog. Mycket svampar finns här i skogen, här har det varit radioutsändning om svampplockning med Lillemor och Harald Skölving en gång i tiden. Här är länken du kan lyssna på inslaget som gjordes 2012 i Radio Dalarna https://sverigesradio.se/artikel/5250984

• /naturstigen-uvberget-14.jpg

Vi har fortsatt rakt fram mot Ösjön men vi svänger strax av till höger på ytterligare en liten slinga. Finns otaliga alternativ att välja för den som går ut med sin jycke eller bara går av vana varje dag.

Här ser man Ösjön i bakgrunden och vägvisningen på björken.

Här är det stilla och lungt denna vackra höstdag.

Fortsätter på stigen.

Här möter stigen till höger vilken man kommit på om man hade tagit höger vid fyrvägskorset.

Här ser man gläntan närmar sig, Björklunda bebyggelse finns till höger om gläntan, slutet på Ymervägen.

Strax ute på gläntan där solen skiner i dag.

Ute på gläntan till vänster ser man Ösjön där det ofta händer något såväl sommar som vinter.

Strax före dansbanan här kan man göra flera vägval håller du till vänster kommer du förbi den lilla grillplatsen annars ta höger och ta den på hemvägen.

Här ser du den gamla dansbanan som byggdes i början på 1980 talet av nybyggarna på Heimdalsvägen. Grillplatsen mot Ösjön syns i bakgrunden.

Här har jag hållit till höger och satsar mot ängen ovanför Korsnäs kanal.

Här fortsätter jag förbi den stora stenen till vänster, till höger finns husen på Heimdalsvägen med jämna nummer.

Här ser jag den vackra ängen som slås en gång per år i september av en jordbrukare på uppdrag av Borlänge Kommun. Här passerar många djur. Om kanalen finns mycket information i de böcker som Harald Skölving och Tage Pettersson skrev.

Nu har vi inte fortsatt ut på ängen där det går två parallella spår. Där kan man fortsätta ner mot Prästtjärn två valfria vägar den vänsta efter Kanalen eller den högra genom skogen längs med Heimdalsvägen. Där betar Kor inom de stängslade områdena.  Nu har vi tagit en 180 graders sväng tillbaka och gått upp för den lilla backen där du har utsikt över Ösjöns slut vid kanalen. Skylten visar Kåres väg som går här vidare till Falu gruva. En eldsjäl som ordnade detta var Bo Jansson som bodde i Brostugan en riktig Hembygdskämpe.

Nu fortsätter vi stigen tillbaka mot den grillplats vi såg i bakgrunden tidigare.

Här ser man grillplatsen, en äldre stor cementring, Ösjön i bakgrunden.

Tillbaka strax före den gamla dansbanan, nu håller vi höger efter Ösjöns vakra strandkant.

Här är vi framme vid nerfarten till Björklunda brygga som bytts ut i höst och skall iordningställas till våren med återmontering av bommar m.m.

Vi fortsätter stigen fram efter stranden.

Till höger kan man skåda flotten med möblemanget på plats.

Här är vi framme vid den lilla rondellen med träden i mitten på naturslingan. Tar man till vänster kommer man strax till den stig vi tog ner till höger efter att ha passerat fyrvägskorsningen.

Vi fortsätter efter stranden upp mot den gamla järnframställningsplatsen som finns på "fornsök".

Uppe på platån är fint att gå, vackra senar som funnits länge efter sidorna.

Framme vid den vackra järnframställningsplatsen, rakt fram ligger Ornäs, till vänster ser man lite av Uvberget hur det sluttar mot Ösjön. Här kan man stanna och njuta av utsikten oavsett om man kommer nerefrån som vi gjort eller om man kommer på stigen från andra hållet.

Här ser man gropen där man framställde järn från myrmalm. Här finns också möjlighet att grilla eller ta sin matsäck/fika. Vi stannar upp ett tag och tittar på ett utsnitt från kartan på "Fornsök".

Här kan man se naturstigen prickmarkerat på Hagudden. Titta på järnframställningsplatsen längst upp vid det högra R:et där befinner vi oss nu. Känn historiens vingslag andas in, koppla av och tänk på dina förfäder som levde här på järnåldern.

HUNDBADET

Se stigen ner mot Ösjön, fortsätter man på den till vänster genom snåren så kommer man ut på Haguddens spets, där går det att grilla också, det är även hundbad där enligt kommunen. Men jag har badat lånehunderna jag haft boxrarna Molly, Doris, och senast Valter vid stranden som Ni ser rakt ner. Det är sandbotten där, Och inte djupt så där trivs din hund att bada.

Nu fortsätter vi promenaden och håller till vänster på naturstigen in mot björkträden.

Här i björkdungen skall finnas åtminstående en mycket gammal grav där minst två personer är begravda om man ska tro den äldre farbror som kunde känna sådant och var med på en vandring med Tunabygdens Hembygdsförening för ett tiotal år sedan.

Vackra björkskogen längst bort där det är ljusare finns översta delen av Uvbergsviken.

Vi fortsätter vår promenad mellan björkarna.

Nu kommer vi ut i barrskogen på den fina stigen, som vi kan tacka Hans Astemark för, tänk vad arbete han har lagt ner på denna naturstig. Alla borde tänka på Hasse när man nyttjar naturstigen. Se under sista bilden.

Vackra träd att beskåda med sjön i bakgrunden.

Till höger kan du se hur Uvbergsviken slut närmar sig med badplatsen till vänster och tvärs över viken skymtar du scoutstugan som idealister vid Tunascouterna byggde i en första variant 1932 då de etablerade sig i denna vackra vik. Jag har själv varit scout som ung en mycket trevlig tid, Gå in på denna sida för att få veta mer. https://uvberget.scout.se/

Vi fortsätter fram mot stigkorset ovanför badplatsen.

Här kan du ta ner till vänster. Om du inte tar turen över Giraffberget kommer du på stigen rakt fram, och sedan kan du välja om du vill ta av till,höger eller gå rakt fram mot Hagudden.

Men här viker vi av ner till höger mot badplatsen på den lilla stigen, det är blött nu längs ner mot gräsplanen men det funkar med bra skor. Här har jag gått ner med mina barn och barnbarn när de inte kunde simma. Med packning och allehanda uppblåsbara flytsaker på ryggen. Vilka fina minnen.

Nästan nere vid badet, nu syns stigen bra på sommaren är det buskigt, stigen är lite stenig och slirig.

Uvbergsviken eller Bubobay som jag översatt den till när jag skrev "the battle of the Bubobay" när striden pågick som bäst. Det är vackert och njutbart här året om.

Här ser man bryggan, nu är det folktomt men på sommaren vid fint väder är det fullt. Kommunens ända badplats i Ösjön som man tänkte förstöra med bebyggelse alldeles ovanför.

Här ser man vändplanen och den futtiga toaletten som borde bytas mot en mer tilltalande sak.

Nu väntar viken på att vattnet skall frysa till is och bli bärkraftig, då kommer folk hit för att ta sig ut på Ösjön.

Det går att ta med en termos och ta en varm kopp kaffe och bara njuta fast det är sen höst.

Blött på vändplan efter mycket regn, men det går fint att ta sig ner hit även för den som har funktionshinder. Det går att åka Permobil på spåret vilket jag ofta ser, men då får man nyttja de större stigarna och ta sig in från parkeringsplatsen och undvika slingan över Giraffberget

Sista bilden på vår naturpromenad i vackra Torsång med start Uvbergsviken. Vägen ner, tar du till vänster kommer du till scouternas Uvbergsstugan. Tänk på Hasse som sköter spåret, bidrag med en slant via swish, 1230538702 Torsångs IF . Traktorn slits och föreningen får knalt med bidrag.

Start från Torsångs IP här kommer bildcollage 2.

Starten vid idrottsplatsen. Parkera nedanför konstgränsplanen.  Grusad gång på utsidan av långsidan av kontgräsplanen fram till anslagstavlan.

Styrketräning kan ske på denna plats vid start eller slut.

Början på spåret har finns en vilo/utsiktsbänk där man kan njuta av Prästtjärnen.

Här fortsätter spåret efter kanten på prästtjärn mot ängen där kor betar på sommaren.

Här finns en vilo/utsiktsbänk till strax innan kohagen.

Här kan man hålla vänster om man inte vill passera över kohagen när det är kor och stängslet är elektifierat. Annars håller du höger går över kohagen och får Korsnäs kanal på häger sida. I båda fall kommer du fram till ängen som det går dubbla spår över vid strandkanten.

Nu har du hållt vänster och fortsätter mot ängen.

Vänster från IP mot ängen.

Vänster från IP mot ängen fortsättning.

Här kan du ta växla till höger spår över ängen.

Här kommer du över kohagen och ska strax passera ut på ängen.

Nu är du ute på ängen på spåret närmast Ösjön.

Nu närmar vi oss kullen.

Kullen med skylten om kåres väg, se slingan från Ubergsviken.

Här ser man hur man spåren går på två sidor om kullen.

Vänstra spåret vid kullen skylt Astermarks allè.

Här ser man de dubbla spåren över ängen på tillbakavägen mot Torsångs IP.

Utsikt från spåret över kohagen man ser Korsnäs kanal början.

Här ser man kohagen och prästtjärn från spåret närmast bebyggelsen.

Här ser man stigen mot IP med vilobänken till höger.

Vänster från IP mot ängen fortsättning.

Här har man passerat bänken och  åter på väg mot idrottsplatsen, åkern till höger och Prästtjärn till vänster.

När man fortsätter mot idrottsplatsen kan man se hembygdsgården på andra sidan Prästtjärn.

Här kommer några extra bonusbilder på ängen.

Slut på bilderna!

Hoppas vi kan ordna något kul under 2021 i anslutning till vår Naturstig!

Tack för att du ville följa med på promenaden runt Torsångs naturstig!

OBS motorfordonstrafik förbjuden!!

Alla bilder fotade av Håkan Gelin. Skulle någon vilja låna någon bild så finns dessa i högupplöst version, hör av Er i sådana fall. Anger Ni fotograf så är det Ok såvida Ni inte använder dessa kommersiellt.